torsdag, november 25, 2010

Fåglarna frossar

fåglar i äppel-nypon-trädet

Något av det bästa vi gjort för våra fåglar är att plantera en honungros (Aksel Olsen) i det gamla äppelträdet, nu har det stått där några år och blommar fantastiskt i juni sen när hösten kommer så blir det 1000-tals små fina röda nypon (rosehips på engelska...vackert ord).

Nu när kylan och snön har kommit så är det full aktivitet i och under trädet där det ligger en massa äpplen.

Koltrastarna trivs bäst men även starar och talgoxar och en och annan skata.

Förut var vi på Millesons och köpte en massa frön också så nu är det full rulle i trädgården. Det är så roligt att stå i fönstret och titta på alla fåglarna och vi har många. Jag tror dom trivs extra bra här eftersom jag låter dom flesta fröställningarna vara kvar över vintern så det finns alltid mat och skydd i buskarna, det roliga är att gråfåglarna är så gott som tama och inte är dom rädda för Tiger heller.

Roligast av allt är att det har kommit nya hyresgäster i mina fågelholkar, nästa år skall jag sätta upp fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack snälla för din kommentar...jag blir alltid lika glad!